>>POWRÓT DO SPISU TREŚCI SŁOWNIKA REKLAMY<<

Raster

przyrząd optyczny w postaci płyty lub folii zawierającej nieprzezroczyste elementy graficzne (linie, punkty); stosowany w procesie fotoreprodukcji oryginałów wielotonalnych (np. fotografii czarno-białych z różnymi odcieniami szarości).

Rastrowanie

proces odwzorowania obrazu ciągłego, również wielotonalnego, na obraz rastrowy – wzór składający się z ogromnej liczby maleńkich plamek rastrowych; symuluje obraz ciągły dzięki właściwości oka ludzkiego do nierozróżniania pojedynczych drobnych elementów i skłonności do złudnego łączenia dużej ich liczby w obraz ciągły.

Rating

(ang. 'ocena’) odsetek grupy docelowej, który zetknie się z konkretną emisją reklamy; oglądalność, słuchalność, czytelnictwo.
(ang. 'zasięg’) zasięg całkowity; część grupy docelowej, który przynajmniej raz w czasie kampanii zetknie się z reklamą.

Reaserch

(ang. badanie) w branży reklamowej badanie określonego fragmentu rynku, aktualnej sytuacji na nim, przegląd informacji na dany temat itp.

Reason to believe

(ang. reason 'racja, powód’, to believe 'uwierzyć’) potwierdzenie korzyści prezentowanej w reklamie przez np. wyjaśnienie procesu działania produktu i/lub przedstawienie składników w sposób uwiarygodniający komunikat.

Recency planning

(ang. recency 'nowość’, planning 'planowanie’) koncepcja planowania mediów polegająca na budowaniu możliwie maksymalnego zasięgu w krótkich cyklach (ideałem jest cykl jednodniowy).

Redakcja

1. opracowanie tekstu przygotowywanego do publikacji od strony merytorycznej i językowej, przygotowanie do druku.
2. kolejna wersja tekstu w trakcie opracowywania.
3. instytucja lub jej dział zajmujący się redagowaniem i wydawaniem książek lub czasopism, a także przygotowywaniem audycji radiowych lub telewizyjnych; również zespół osób zatrudnionych przy tych czynnościach.

Redaktor

osoba zatrudniona w redakcji, przygotowująca materiały przeznaczone do publikacji albo nadania przez radio lub telewizję.

Reklama

1. działanie polegające na perswazji oraz kształtowaniu opinii i gustów klienta w celu pobudzenia jego zainteresowania produktem i nakłonienia go do zakupu.
2. napis, rysunek, audycja radiowa, telewizyjna itp. służące zachęceniu odbiorcy do zakupu towaru lub usługi oferowanych przez producenta albo sprzedawcę.

Researcher

(ang. 'badacz’) osoba zbierająca informacje dla dziennikarza.

Rolodex agency

(ang. rolodex 'rodzaj spisu adresów i telefonów’, agency 'agencja’) agencja z kartoteki; nie ma ona podstawowego personelu, lecz wynajmuje wysokiej klasy specjalistów do określonych zadań; eksperci związani z taką agencją pracują nad reklamami tylko od czasu do czasu i to w różnych zespołach, nadmiernie więc nie eksploatują wyobraźni i łatwiej wpadają na nowatorskie pomysły.

Rozciąganie marki


zabieg polegający na używaniu znanej już marki w odniesieniu do produktu należącego do zupełnie innej kategorii.

Shelf talker

(ang. shelf 'półka’, talker 'mówca’) plansza reklamowa wisząca na krawędzi półki sklepowej.

Skład

czcionki ułożone w wyrazy, tworzące tekst gotowy do druku; także czynność zestawiania tych czcionek.

Skyscraper

(ang. 'drapacz nieba’) rodzaj reklamy internetowej mający postać pionowego bannera umieszczanego z prawej lub lewej części strony www; nietypowy format powoduje większą zauważalność reklamy.

Stand up

(ang. 'wstawać’) komentarz wygłaszany przez reportera telewizyjnego przed kamerą na stojąco (najczęściej poza studiem telewizyjnym; z miejsca, którego dotyczy reportaż).

Storyboard

(ang. story 'opowieść, historia’, board 'tablica’) wstępna wersja reklamy telewizyjnej z opisaną sferą dźwiękową i stroną wizualną przedstawioną za pomocą rysunków i zdjęć.

Szpalta

1. strona z tekstem uformowanym w kolumnę lub rozbitym na kolumny; łam.
2. skład drukarski o dowolnej liczbie wierszy, odbity do korekty.

Target group

(ang. target 'cel’, group 'grupa’) patrz: grupa docelowa

Testimonial

metoda reklamowania marki, polegająca na wykorzystywaniu autorytetu znanych, cieszących się szacunkiem i popularnością osób w celu wzmocnienia przekazu reklamowego.

Trade mark

(ang.) patrz: znak towarowy

Wideboard

duża plansza reklamowa stosowana podobnie jak tradycyjny billboard: w miejsce naklejonego plakatu znajduje się tu barwny ekran do prezentacji ruchomych obrazów; może też służyć do przekazywania aktualnych informacji.

Wobbler

kiwak (ang. to wobble, ruszać się nierównomiernie, kiwać się) – rodzaj materiału reklamowego, w którym treść reklamowa umieszczona jest na nośniku wprawianym w ruch poprzez podmuchy powietrza, dotyk, lub mechanicznie.

Znajomość marki

awareness – świadomośc, zdolność respondentów do przypomnienia (znajomość spontaniczna) lub wskazania na liście (znajomość wspomagana) nazwy marki.

Znak towarowy

(ang. trade mark) zarejestrowane, chronione prawnie oznaczenie służące odróżnianiu produktów danej firmy od innych; może mieć formę obrazową (graficzną, słowną, literową, liczbową), dźwiękową (np. specjalnie skomponowana melodia) lub kombinowaną.

>>POWRÓT DO SPISU TREŚCI SŁOWNIKA REKLAMY<<