>>POWRÓT DO SPISU TREŚCI SŁOWNIKA REKLAMY<<
Spis treści
Packshot
(ang. pack 'pakować’, shot 'ujęcie’) zdjęcie zamieszczone w ogłoszeniu lub filmie reklamowym, na którym produkt pokazany jest w opakowaniu, w jakim jest dostępny w sklepach.
Pagina
strona książki, maszynopisu, tekstu wpisywanego do komputera itp.; także liczba umieszczona na dole lub górze strony, oznaczająca jej kolejny numer.
Papier HWC
(Heavy Weight Coated) papier dwustronnie powlekany o dużej (ciężkiej) gramaturze powłoki i papieru, przeznaczony głównie do drukowania offsetowego. Symbol HWC służy obecnie do określenia trzykrotnie powlekanego papieru do wielobarwnego drukowania offsetowego ilustracji o liniaturze rastra od 80 linii/cm wzwyż. Papier ten, produkowany w wersji bezdrzewnej o gramaturze 100–300 g/m2, charakteryzuje się bardzo wysoką białością i gładkością powłoki.
Papier i tektura typu Chromolux
wytwory papiernicze powlekane tzw. metodą odlewu, polegającą na żelatynowaniu mieszanki pigmentowo-klejowej w zetknięciu z polerowaną gorącą powierzchnią cylindra chromowanego, przy czym powłoka uzyskuje bardzo wysoki połysk. Nazwa pochodzi od nazwy handlowej papieru produkowanego przez niemiecką firmę „Zanders”. Papier i tektura tego typu są nazywane również papierem i tekturą o połysku lustrzanym. Papiery te produkuje kilka wyspecjalizowanych papierni. Mogą one być wytwarzane w wielu barwach – od białej do złotej. Mają gramaturę większą od 60 g/m2. Nałożona powłoka pomimo wysokiego połysku i bardzo dużej równomierności ma niewielką gładkość. Papier i tekturę typu Chromolux zadrukowuje się głównie techniką offsetową lub typograficzną. Papiery są przeznaczone do drukowania wysokojakościowych opakowań, prospektów reklamowych, etykiet, wydawnictw artystycznych itp.
Papier MWC
(Medium Weight Coated) papier drukowy dwustronnie powlekany o średniej gramaturze powłoki i papieru, stosowany do drukowania offsetowego. Symbol MWC służy obecnie do określenia dwukrotnie powlekanego papieru przeznaczonego głównie do drukowania offsetowego wielobarwnych ilustracji o liniaturze rastra do 60 linii/cm. Papier MWC ma zwykle gramaturę od 80 do 170 g/m2. Charakteryzuje się wysoką białością i gładkością powłoki.
Papier objętościowy
(zwany również papierem piórkowym lub grubym papierem drukowym) bezdrzewny lub drzewny papier o dużej pulchności, tj. o dużej grubości przy stosunkowo niewielkiej gramaturze. Papier ten znajduje zastosowanie przy drukowaniu książek, szczególnie tam, gdzie przy małej liczbie stronic chcemy, aby książka prezentowała się pokaźnie. Jest to najczęściej papier zaklejony powierzchniowo i przeznaczony do zadrukowania techniką offsetową. Charakteryzuje go wskaźnik pulchności zwany również velumenem lub bukly. Do drukowania książek najczęściej stosuje się papier o wskaźniku pulchności 1,5; 1,75; 2,0 i 2,2 (normalnie stosowany papier drukowy ma wskaźnik pulchności 1,1–1,2).
Papier samokopiujący
papier z warstwami funkcjonalnymi umożliwiającymi proces chemicznego kopiowania. Papier podłożony jest papierem zaklejonym w masie o wysokiej białości (lub barwiony) i wysokiej wytrzymałości mechanicznej, najczęściej o gramaturze 40–60 g/m2. Gramatury powłok zamykają się zwykle w przedziale
5–8 g/m2. Papier samokopiujący występuje najczęściej w zestawach wieloarkuszowych (od 3 do 8, a nawet więcej arkuszy). Współpracujący ze sobą zestaw papierów samokopiujących składa się najczęściej z papierów pokrytych warstwą, w której znajduje się barwnik w postaci mikrokapsułek reagujących chemicznie pod naciskiem. Umożliwia to przeniesienie znaków na następną stronę. Zestaw musi się składać z papierów mających następujące warstwy: CB – oryginał, spód powlekany warstwą mikrokapsułek umożliwiających przeniesienie barwnika na następną stronę; CFB – kopia, wierzch powlekany substancją przyjmującą barwnik, spód powlekany warstwą mikrokapsułek, wielokrotność kopii uzyskuje się przy stosowaniu określonej liczby arkuszy papieru z powłoką CFB;
CF – ostatnia strona, wierzch powlekany substancją przyjmującą barwnik, spód bez powłoki mikrokapsułek. Jest to tzw. zestaw wieloarkuszowy.
Papier samoprzylepny
przeznaczony do produkcji etykiet samoprzylepnych papier odmiany bezdrzewnej, powleczony klejem samoprzylepnym i zabezpieczony przekładką antyadhezyjną, którą stanowi głównie papier silikonowy. Papiery samoprzylepne produkowane są w arkuszach i zwojach. Najczęściej stosuje się gramatury od 60 do 85 g/m2. Papier może mieć powierzchnię matową, błyszczącą, powlekaną lub niepowlekaną oraz pokrytą folią aluminiową barwioną na kolor złoty lub niebarwioną srebrzystą itp. Produkowane są papiery samoprzylepne o powierzchni barwnej. W zależności od przeznaczenia i stosowania papiery te zaopatrzone są w kleje o różnych właściwościach. Najczęściej zadrukowuje się je techniką offsetową lub sitodrukową.
Pay Per Action
[z ang. płatność za akcję] sposób rozliczenia reklamodawcy z witryną zamieszczającą jego reklamę: wydawca witryny otrzymuje wynagrodzenie, jeśli użytkownik danej witryny dokona zakupu na stronie reklamodawcy.
Pay Per Lead
[z ang. płatność za prowadzenie] sposób rozliczeń w kampaniach internetowych: reklamodawca płaci wydawcy witryny, która zamieszcza jego reklamę, za to, że użytkownik pozostawi firmie swoje dane.
Peak
(ang. 'szczyt’) pora dnia, w której dane media mają największą ilość widzów lub słuchaczy i żądają najwyższych opłat za emisję reklamy.
Personal television
(ang. personal 'osobisty’, television 'telewizja’) odmiana telewizji oparta na urządzeniach typu PVR (personal video recorder), które umożliwiają, podobnie jak magnetowid, nagrywanie audycji i filmów w sposób cyfrowy na komputerowych twardych dyskach.
PILs
PILs – skrót z języka angielskiego: Patient Information Leaflet (PIL). W liczbie mnogiej zapisany jako PILs, jest używany w branży farmaceutycznej jako określenie wszelkich materiałów informacyjnych dotyczących leku, które muszą być w formie drukowanej dołączone do opakowania z produktem. Ich poprawność, zgodność z wzorcami złożonymi w organach rejestrujących i kontrolujących, jest kluczową sprawą w dystrybucji leków. Nawet niewielki błąd w przygotowaniu lub druku może spowodować wycofanie partii towarów ze sprzedaży i pociągnąć za sobą znaczne straty. Przygotowanie do druku opakowań i PILs jest zwykle realizowane w wyspecjalizowanych działach producentów czy dystrybutorów leków lub kosmetyków. Istnieją również zewnętrzne firmy, które mając doświadczenie i odpowiednie zasoby, mogą bezpiecznie, bezbłędnie i w optymalnej cenie przygotowywać materiały opakowaniowe dla farmacji.
Point of sale material
POSM) (ang. point of sale 'punkt sprzedaży’, material 'materiał’) materiały reklamowe ulokowane w miejscu sprzedaży, takie jak: ulotki, plakaty, standy.
Pozycjonowanie marki
kreowanie takiego wizerunku marki, który pozwoli na jej korzystne wyróżnienie oraz zajęcie w świadomości odbiorców rynkowych optymalnej pozycji wśród marek produktów lub firm konkurencyjnych (mapa percepcji rynku).
Pozycjonowanie produktu
jest kształtowaniem oferty oraz image przedsiębiorstw w celu zajęcia wyraźnego miejsca w pamięci klientów i ich działaniach związanych z nabywaniem oferowanych produktów i usług. Umiejscowienie na rynku polega na eksponowaniu rzeczywistych walorów produktu wynikających z takich jego cech jak: unikalność bądź ogólna dostępność, wysoka jakość, niezawodność, bezpieczeństwo użycia, cena we właściwej relacji do wartości itp. Nadanie produktowi wyróżniającej pozycji na rynku, wśród innych konkurencyjnych produktów.
Product placement
(ang. product 'produkt’, placement 'umieszczenie’) rodzaj reklamy, najczęściej w ramach sponsoringu, polegający na wprowadzeniu do scenografii filmu lub programu telewizyjnego produktów (często jako tzw. rekwizytów grających) konkretnej marki, tak by widoczna była ich nazwa firmowa.
Public relations
(ang. public 'publiczny’, relation 'stosunek’) kreowanie wizerunku firmy.