>>POWRÓT DO SPISU TREŚCI SŁOWNIKA REKLAMY<<
Spis treści
Mapa percepcji marek
metoda badań jakościowych; dwuwymiarowa przestrzeń, w której osie współrzędnych obrazują istotne (z punktu widzenia klienta) cechy produktu; konsumenci, odpowiadając na odpowiednio wyskalowane pytania, ustalają tym samym miejsce każdej z analizowanych marek na tle konkurencji.
Marketing
(ang. 'handlowanie na rynku’) ogół działań zmierzających do określenia możliwości sprzedaży produktu, uwzględniających potrzeby nabywców oraz dostępne środki dystrybucji, reklamy, planowania produkcji i badań rynku w celu przystosowania przedsiębiorstwa do zmiennych jego warunków, a także wywierania wpływu na rynek i kształtowania go; obejmuje rozpoznanie potrzeb nabywców, kształtowanie produktu z uwzględnieniem tych potrzeb, tworzenie i utrzymywanie popytu, ustalanie polityki rynkowej, finansowanie obrotu, zarządzanie ruchem towarów.
Marketing bezpośredni
technika dystrybucji mająca na celu dostarczenie klientowi towaru bez pośredników, takich jak: sklepy, hurtownie.
Marketing mix
opracowana dla określonych segmentów rynku i konkretnych produktów kompozycja narzędzi marketingowych, obejmująca podstawowe grupy działań, określane jako 4xP (product-price-place-promotion, czyli 'produkt-cena-miejsce [dystrybucji]-promocja).
Mathprint
patrz: proof
Media buyer
(ang. buyer 'kupujący’) osoba w agencji reklamowej, której zadaniem jest zakup czasu i powierzchni reklamowej w mediach.
Media plan
szczegółowy plan wykorzystania mediów w kampanii reklamowej; zawiera terminy ukazania się ogłoszeń lub spotów, ich koszt oraz analizy zasięgu i częstotliwości.
Merchandising
1.działalność marketingowa, której istotę stanowi stosowanie znaków towarowych, postaci, przedstawień, wizerunków i symboli kojarzonych przez odbiorców z jednym produktem – najczęściej serialem telewizyjnym lub filmem – w celu poprawy efektów sprzedaży innego produktu, adresowanego do szerokich rzesz konsumentów, a oferowanego z zasady w sprzedaży detalicznej.
2. sposoby wpływania na zachowania klientów poprzez wystrój pomieszczenia i sposób prezentacji towarów w celu zwiększenia sprzedaży, zainteresowania odbiorców, a nawet zwiększeniu subiektywnej wartości towaru w oczach klienta.
Międzynarodowy Kodeks Praktyki Reklamy
patrz: International Code of Advertising Practice
Model Lavidge’a i Steinera
patrz: hierarchia efektów reklamy
New business representative
(ang. new 'nowy’, business 'biznes’, representative 'przedstawiciel’) pracownik agencji reklamowej zajmujący się pozyskiwaniem nowych klientów i organizowaniem dla nich prezentacji.
Obraz rastrowy
patrz: rastrowanie
Off peak
(ang. 'poza szczytem’) telewizyjne lub radiowe pasmo poza czasem największej oglądalności czy słuchalności.
Offset
przemysłowa odmiana druku płaskiego, w której obraz przenoszony jest z płaskiej formy drukowej na podłoże drukowe (np. papier) za pośrednictwem cylindra obciągniętego gumą. Jedna z najpopularniejszych technik druku.
On-demand television
(ang. on demand 'na żądanie’, television 'telewizja’) rozwinięcie personal television; telewizja oferująca nadawanie programów na zamówienie po wcześniejszym ich wybraniu z udostępnionych przez nadawcę zbiorów.