>>POWRÓT DO SPISU TREŚCI SŁOWNIKA REKLAMY<<

Mapa percepcji marek

metoda badań jakościowych; dwuwymiarowa przestrzeń, w której osie współrzędnych obrazują istotne (z punktu widzenia klienta) cechy produktu; konsumenci, odpowiadając na odpowiednio wyskalowane pytania, ustalają tym samym miejsce każdej z analizowanych marek na tle konkurencji.

Marketing

(ang. 'handlowanie na rynku’) ogół działań zmierzających do określenia możliwości sprzedaży produktu, uwzględniających potrzeby nabywców oraz dostępne środki dystrybucji, reklamy, planowania produkcji i badań rynku w celu przystosowania przedsiębiorstwa do zmiennych jego warunków, a także wywierania wpływu na rynek i kształtowania go; obejmuje rozpoznanie potrzeb nabywców, kształtowanie produktu z uwzględnieniem tych potrzeb, tworzenie i utrzymywanie popytu, ustalanie polityki rynkowej, finansowanie obrotu, zarządzanie ruchem towarów.

Marketing bezpośredni

technika dystrybucji mająca na celu dostarczenie klientowi towaru bez pośredników, takich jak: sklepy, hurtownie.

Marketing mix

opracowana dla określonych segmentów rynku i konkretnych produktów kompozycja narzędzi marketingowych, obejmująca podstawowe grupy działań, określane jako 4xP (product-price-place-promotion, czyli 'produkt-cena-miejsce [dystrybucji]-promocja).

Mathprint

patrz: proof

Media buyer

(ang. buyer 'kupujący’) osoba w agencji reklamowej, której zadaniem jest zakup czasu i powierzchni reklamowej w mediach.

Media plan

szczegółowy plan wykorzystania mediów w kampanii reklamowej; zawiera terminy ukazania się ogłoszeń lub spotów, ich koszt oraz analizy zasięgu i częstotliwości.

Merchandising

1.działalność marketingowa, której istotę stanowi stosowanie znaków towarowych, postaci, przedstawień, wizerunków i symboli kojarzonych przez odbiorców z jednym produktem – najczęściej serialem telewizyjnym lub filmem – w celu poprawy efektów sprzedaży innego produktu, adresowanego do szerokich rzesz konsumentów, a oferowanego z zasady w sprzedaży detalicznej.
2. sposoby wpływania na zachowania klientów poprzez wystrój pomieszczenia i sposób prezentacji towarów w celu zwiększenia sprzedaży, zainteresowania odbiorców, a nawet zwiększeniu subiektywnej wartości towaru w oczach klienta.

Międzynarodowy Kodeks Praktyki Reklamy

patrz: International Code of Advertising Practice

Model Lavidge’a i Steinera

patrz: hierarchia efektów reklamy

New business representative

(ang. new 'nowy’, business 'biznes’, representative 'przedstawiciel’) pracownik agencji reklamowej zajmujący się pozyskiwaniem nowych klientów i organizowaniem dla nich prezentacji.

Obraz rastrowy

patrz: rastrowanie

Off peak

(ang. 'poza szczytem’) telewizyjne lub radiowe pasmo poza czasem największej oglądalności czy słuchalności.

Offset

przemysłowa odmiana druku płaskiego, w której obraz przenoszony jest z płaskiej formy drukowej na podłoże drukowe (np. papier) za pośrednictwem cylindra obciągniętego gumą. Jedna z najpopularniejszych technik druku.

On-demand television

(ang. on demand 'na żądanie’, television 'telewizja’) rozwinięcie personal television; telewizja oferująca nadawanie programów na zamówienie po wcześniejszym ich wybraniu z udostępnionych przez nadawcę zbiorów.

>>POWRÓT DO SPISU TREŚCI SŁOWNIKA REKLAMY<<