>>POWRÓT DO SPISU TREŚCI SŁOWNIKA REKLAMY<<
Spis treści
K-board
dwustronna, podświetlana tablica reklamowa o wymiarach 219 x 162 cm, montowana na dachu kiosku handlowego.
Kafeteria odpowiedzi
zestaw możliwych odpowiedzi przewidzianych przez autora pytania zamkniętego np. w kwestionariuszu ankiety.
Kalandrowanie
proces mający na celu nadanie wstędze papieru lub arkuszowi tektury większej gładkości, zwartości i połysku oraz wyrównanie grubości wstęgi lub arkusza na całej szerokości.
Kampania reklamowa
formy i środki oddziaływania na nabywców rożnych rodzajów reklamy, w wielu miejscach ich rozpowszechniania, za pomocą zespołu wzajemnie powiązanych środków przekazu dla wywarcia możliwie silnego wpływu na decyzje nabywcze i postępowanie konsumentów na danym rynku; jej celem jest osiągnięcie zamierzeń firmy strategicznie zaplanowanych w planie marketingowym. (W. Šmid, Encyklopedia promocji i reklamy, Kraków 2001)
Key fact
(ang. key 'klucz’, fact 'fakt’) cecha marki wybrana do wyeksponowania w reklamie.
Kolumna
skład uformowany według określonego formatu, odpowiadający stronicy druku.
Korekta
poprawianie błędów w tekście przygotowywanym do druku, np. na próbnych odbitkach, dokonywane za pomocą specjalnych, umownych znaków.
Krój pisma
charakterystyczny obraz zestawu znaków o jednolitym kształcie, np. Baskerville, Garamond, Gill. Oryginalny krój pisma nadaje indywidualny charakter liternictwu użytemu w tekście.
Late pool
(ang. late 'późny’, pool 'pula’) rodzaj badania wyborczego; po zakończeniu głosowania ankieterzy oczekują na wyniki wyborów w danej komisji i sporządzają kolejną prognozę, tym razem na podstawie cząstkowych danych o rzeczywistym rozkładzie głosów (patrz: exit pool).
Layer
(ang. 'warstwa’) przezroczysta nakładka na obraz na stronie internetowej spełniająca funkcje reklamowe.
Layout
(ang. 'plan, układ’) układ graficzny ogłoszenia prasowego (książki, artykułu), określający wzajemne proporcje i położenie ilustracji, tekstu, nagłówka czy sloganu. (J. Kall, Reklama, Warszawa 1998)
Liczba czytanych wydań
(LCW) zmienna przyporządkowująca każdemu z respondentów liczbę czytanych wydań danego tytułu prasowego w cyklu sezonowym.
Logo
znak graficzny, symbol, przynależny danej marce lub firmie. Obecny na opakowaniu, w nagłówkach listów, w reklamie, itd.
Łam
pionowy blok zarezerwowany dla tekstu, leżący na kolumnie, posiadający określoną szerokość i długość, czym się różni od szpalty posiadającej tylko szerokość, a długość dowolną (określoną wielkością całości tekstu).
Łamacz
osoba zajmująca się formowaniem kolumny książki lub czasopisma przygotowywanego do druku.
Łamanie
formowanie kolumn gazet i czasopism, stronic książek ze szpalt, zdjęć, map, tabel i innych elementów tekstu drukowanego.