>>POWRÓT DO SPISU TREŚCI SŁOWNIKA REKLAMY<<
Spis treści
Dead line
(ang. dead 'śmierć’, line 'linia’) – ostateczny, nieprzekraczalny termin, np. dostarczenia materiałów potrzebnych do artykułu itp.
Debrief agencji
odpowiedź agencji reklamowej na brief marketingowy klienta, zawierająca zarys budżetu planowanej kampanii.
Deduplikacja
usuwanie powtarzających się zapisów z dwóch porównywanych baz danych.
Diapazon
plansza reklamowa o wymiarach 140 x 200 cm, wsparta na metalowej konstrukcji, zwykle umieszczana na chodniku prostopadle do kierunku ruchu.
Direct mail
(ang. direct 'bezpośredni’, mail 'poczta’) reklama docierająca bezpośrednio do klienta drogą pocztową.
Direct response advertising
(ang. direct 'bezpośredni’, response 'odpowiedź’, advertising 'reklama’) reklama zachęcająca odbiorcę do natychmiastowego działania, np. odesłania wypełnionego kuponu z prośbą o informacje lub o przysłanie reklamowanego towaru.
Dom Mediowy
wyspecjalizowana agencja reklamowa zajmująca się usługami związanymi z obsługą mediów – planowaniem i zakupem przestrzeni i czasu reklamowego, doradztwem, analizami, itp.
Double page spread
(DPS) (ang. double 'podwójny’, page 'stronica’, spread 'rozciągać, rozpościerać’) ogłoszenie zajmujące dwie sąsiednie strony czasopisma.
Dyferencjał semantyczny
Metoda badania m.in opinii konsumenckuch. Zbiór kilku skal porządkowych, według których konsumenci oceniają atrybuty reklamowanej marki; służy m.in. do badania skuteczności reklamy. (Jacek Kall, Reklama, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa 1998)
Dżingiel
(ang. jingle = dzwonienie, brzęczenie) łatwy do zapamiętania motyw muzyczny lub sygnał dźwiękowy, wspomagający przekaz reklamy telewizyjnej lub radiowej.