>>POWRÓT DO SPISU TREŚCI SŁOWNIKA REKLAMY<<
Spis treści
- Back cover
- Backlit
- Badania ilościowe
- Badania jakościowe
- Badania medialne
- Banner reklamowy
- Bar code
- Barter
- Bigowanie
- Billboard
- Biznesplan
- Blind placement test
- Brand
- Brand attitude
- Brand awareness
- Brand equities
- Brand image
- Brand loyalty
- Brand manager
- Brand positioning
- Brand preference
- Brand salience
- Brand share
- Brand strategy
- Breaking news
- Burst
- Burza mózgów
- Business plan
- Business reply mail
Back cover
(ang. back 'plecy, grzbiet’, cover 'okładka’) czwarta strona okładki; cenione miejsce na reklamę.
Backlit
podświetlane wewnętrznie tablice reklamowe o wymiarach 6 x 3 m.
Badania ilościowe
quantitative research – badania prowadzone na dużych i reprezentatywnych próbach ludności. Zastosowane w reklamie mają określić np. udział marki w rynku, świadomość istnienia marki, czytelnictwo publikacji itp. Kwestionariusz tego rodzaju badań zawiera proste pytania zamknięte, np. typu tak/nie, które mogą być analizowane przez komputer. Zbieranie danych odbywa się przez wywiady bezpośrednie na ulicy lub w mieszkaniach ankietowanych osób.
Badania jakościowe
(ang. qualitative research) badania o charakterze eksploracyjnym przeprowadzane wśród konsumentów, mające na celu poznanie reakcji badanych osób (respondentów wybranych z badanej populacji) na dany produkt.
Badania medialne
badania, których celem jest ustalenie GRP dla poszczególnych mediów reklamowych (prasa, radio, telewizja) w znanym okresie; ustalenie zależności między grupą odbiorców danego medium a opisującymi ją zmiennymi o charakterze demograficznym i socjograficznym.
Banner reklamowy
(ang. banner 'chorągiew’)1. wydzielony fragment strony WWW wynajęty lub odsprzedany przez jej właściciela firmie lub osobie pragnącej zareklamować swój produkt albo usługę; może umożliwiać bezpośredni dostęp do strony WWW reklamodawcy.2. duży transparent reklamowy, często zawieszony lub ustawiony w sposób umożliwiający odczytywanie go z obu stron.
Standardy bannerów internetowych:
1. 468 x 60 Pixels (Full Banner)
2. 392 x 72 Pixels (Full Banner with Vertical Navigation Bar)
3. 234 x 60 Pixels (Half Banner)
4. 120 x 240 Pixels (Vertical Banner)
5. 120 x 90 Pixels (Button)
6. 120 x 60 Pixels (Button)
7. 125 x 125 Pixels (Square Button)
8. 88 x 31 Pixels (Micro Button)
9. 100 x 450 Pixels (Skyscraper)
10. 120 x 600 Pixels (Skyscraper)
11. 160 x 600 Pixels (Wide Skyscraper)
12. 300 x 250 Pixels (Medium Rectangle)
13. 250 x 250 Pixels (Square Pop-up)
14. 180 x 150 Pixels (Rectangle)
15. 336 x 280 Pixels (Medium Rectangle)
16. 240 x 400 Pixels (Vertical Rectangle)
Bar code
(ang. bar 'pasek, kreska’, code 'kod’) umożliwiający identyfikację kod kreskowy na opakowaniu produktu, zawierający dane o jego wielkości, odmianach, wytwórcy, marce i kraju pochodzenia.
Barter
(ang.) bezgotówkowa wymiana towarów, usług.
Bigowanie
nagniatanie papieru wzdłuż wyznaczonej linii w celu ułatwienia jego zagięcia.
Billboard
(ang.) popularny nośnik reklamy zewnętrznej. Najczęściej spotykane są billboardy o wymiarach 504 x 238 cm i powierzchni 12 m2 (24 arkusze drukarskie).
Biznesplan
plan organizacji przedsiębiorstwa lub przedsięwzięcia, na który składa się analiza ekonomiczna, techniczna i strategia działania.
Blind placement test
(ang. blind 'ślepy’, placement 'umieszczenie, ulokowanie’, test 'sprawdzian’) sprawdzian odbioru przez konsumentów produktu nieoznakowanego.
Brand
(ang. 'marka’) produkt łatwo rozpoznawany przez konsumentów, dzięki reklamie wyróżniający się wśród sobie podobnych, konkurencyjnych.
Brand attitude
(ang. brand 'marka’, attitude 'postawa, nastawienie’) zbiór elementów wiedzy, emocji oraz tendencji do określonych zachowań, w których wyraża się stosunek konsumenta do danej marki. (J. Kall, Reklama, Warszawa 1998)
Brand awareness
(ang. brand 'marka’, awareness 'świadomość’) miara skuteczności reklamy wyrażana odsetkiem odbiorców reklamy, którzy wiedzą o istnieniu na rynku danej marki. (J. Kall, Reklama, Warszawa 1998)
Brand equities
(ang. brand 'marka’, equity 'sprawiedliwość, słuszność’) poszukiwanie zasadniczych wartości marki.
Brand image
(ang. brand 'marka’, image 'wizerunek, wyobrażenie’) sposób postrzegania konkretnej marki przez konsumentów, jej ocena i rodzaj skojarzeń z nią związanych.
Brand loyalty
(ang. brand 'marka’, loyalty 'lojalność’) przywiązanie się konsumenta do produktów danej marki.
Brand manager
pracownik firmy koordynujący działania związane z dbaniem o markę, ściśle współpracujący z agencją reklamową.
Brand positioning
(ang. brand 'marka’, positioning 'nadawanie pozycji’) działania firmy zmierzające do ulokowania marki w świadomości odbiorców i zajęcia przez nią określonej pozycji względem konkurentów. (J. Kall, Reklama, Warszawa 1998)
Brand preference
(ang. brand 'marka’, preference 'pierwszeństwo, przedkładanie’) poznawany przez porównanie z markami konkurencyjnymi poziom przywiązania konsumentów do jakiegoś produktu.
Brand salience
(ang. brand 'marka’, salience 'wystawanie, sterczenie’) miara pośrednia skuteczności reklamy; informuje o tym, ilu konsumentów (w procentach) wymieniło daną markę na pierwszym miejscu w ramach określonej kategorii produktu. (J. Kall, Reklama, Warszawa 1998)
(ang. brand 'marka’, share 'udział’) udział marki w rynku, wskaźnik jej popularności.
Brand strategy
(ang. brand 'marka’, strategy 'strategia’) metody promocji danej marki przygotowane przed kampanią reklamową.
Breaking news
(ang. breaking 'łamanie, przerywanie’, news 'wiadomości’) wiadomości z ostatniej chwili, dla których przekazania przerywa się aktualnie nadawany w telewizji lub radiu program, transmisję.
Burst
kampania uderzeniowa – rodzaj kampanii reklamowej, jest szczególnie intensywna i trwa przez krótki czas. Wykorzystywana przy wprowadzaniu na rynek nowych produktów lub w przypadku, gdy reklama prowadzona przez cały rok nie wywołuje pożądanych efektów.
Burza mózgów
metoda zespołowego kreowania nowych pomysłów (na przykład dotyczących treści i formy przekazu reklamowego), polegająca na nieskrępowanej dyskusji zaangażowanego w sprawę grona osób, które swobodnie wyrażają wszelkie koncepcje niepodlegające ocenie w trakcie sesji; służy znalezieniu jak najlepszego rozwiązania danego problemu; wyniki dyskusji są analizowane i oceniane dopiero po jej zakończeniu.
Business plan
patrz: biznesplan
Business reply mail
(ang. business 'biznes’, reply 'odpowiedź’, mail 'poczta’) przesyłka dostarczana pocztą, w której zamieszczona jest propozycja zakupu jakiegoś produktu oraz ofrankowana koperta lub karta pocztowa, ewentualnie adnotacja o opłaceniu korespondencji zwrotnej przez reklamującą się w ten sposób firmę.