>>POWRÓT DO SPISU TREŚCI SŁOWNIKA REKLAMY<<

Above the line (ATL)

Część budżetu marketingowego, przeznaczona na typowe media reklamowe (telewizja, prasa, radio, reklama zewnętrzna, reklama w kinach). Porównaj z below the line.

Account

(ang. 'zlecenie’) wszystkie usługi agencji reklamowej dla konkretnego reklamodawcy lub związane z promocją jednej marki.

Account director

dyrektor zlecenia – starszy rangą pracownik agencji reklamowej, który kieruje zespołem pracującym dla jednego klienta lub jednej marki. Klient kontaktuje się z nim przy podejmowaniu najważniejszych decyzji; dyrektor zlecenia reprezentuje jego interesy wobec agencji.

Account executive

pracownik agencji pracujący z klientem i reprezentujący interesy klienta (terminy, budżet itd.) wewnątrz agencji.

Account group

(ang.) w agencji reklamowej grupa osób pracująca dla jednego klienta lub zajmująca się promocją jednej marki.

Account manager

członek zespołu wykonującego zlecenia, odpowiedzialny za codzienne kontakty z klientem i prawidłową obsługę zlecenia w zaplanowanym czasie. Odpowiada za przygotowanie reklamy i dostarczenie jej w terminie do emisji. Powinien posiadać umiejętność twórczego inspirowania zespołu kreatywnego.

Account planner

(ang.) członek grupy zajmującej się konkretnym zleceniem w agencji reklamowej, zapoznający zespół kreatywny z projektem reklamy, opracowujący wszelkie potrzebne badania.

Accumulation & decay

(ang. accumulation 'gromadzenie, zbieranie’, decay 'zanikać, podupadać’) zasada oddziaływania reklamy na odbiorcę, zgodnie z którą znaczenie promowanej marki w świadomości konsumenta rośnie w trakcie kampanii reklamowej, zaś po jej zakończeniu powoli opada.

Added value

(ang. add 'dodawać’, value 'wartość’) wartość dodana; zaleta produktu zyskiwana dzięki reklamie, dająca mu przewagę nad towarem sprzedawanym bez uprzedniej promocji.

Adiustacja

przygotowanie tekstu autorskiego do składu; obejmuje opracowanie stylistyczne, ortograficzne, techniczno-typograficzne.

Adserver

system informatyczny służący do organizacji i nadzorowania emisji banerów reklamowych na witrynach WWW. Adserver pozwala dokładnie planować kampanie internetowe – w szczególności tzw. targetowanie reklam (wyświetlanie banerów odpowiadających tematycznie profilowi użytkownika). Dostarcza także szczegółowych raportów na temat powodzenia kampanii, w tym np. wskaźniki skuteczności poszczególnych banerów.

Advertising agency

(ang.) agencja reklamowa.

Advertising awareness

(ang. advertising 'reklama’, awareness 'świadomość’) miara skuteczności reklamy wyrażana odsetkiem odbiorców, którzy pamiętają, że widzieli jakąkolwiek reklamę danej marki. (J. Kall, Reklama, Warszawa 1998)

Advertising idea

(ang. advertising 'reklamowanie’, idea 'pomysł’) pomysł na oryginalną, przyciągającą uwagę konsumenta reklamę, dopasowaną do charakteru danego produktu.

Advertising recall

(ang. advertising 'reklama’, recall 'przywoływać, przypominać’) miara skuteczności reklamy wyrażana odsetkiem adresatów reklamy, którzy zapamiętali jej treść. (J. Kall, Reklama, Warszawa 1998)

Advertising recognition

(ang. advertising 'reklama’, recognition 'rozpoznawanie’) miara skuteczności reklamy wyrażana odsetkiem odbiorców, którzy rozpoznają (przypominają sobie, że widzieli wcześniej) pokazywaną im reklamę. (J. Kall, Reklama, Warszawa 1998)

Advertising theme

(ang. advertisining 'reklamowanie’, theme 'temat’) główny temat, motyw przewodni nadający kampanii reklamowej charakter spójnej całości.

Agencja a la carte

typ agencji reklamowej, która oferuje swoim klientom duży wybór usług kosztem utraty kontroli nad pozostałymi częściami procesu przygotowania reklamy.

Agencja reklamowa

działający na zlecenie pomysłodawca i wykonawca reklamy klienta oraz pośrednik w jej rozpowszechnianiu za pomocą środków masowego przekazu. (W. Šmid Encyklopedia promocji i reklamy, Kraków 2001)

Agency of record

(ang.) agencja odpowiedzialna za zakup w mediach powierzchni i czasu na reklamę produktu konkretnej firmy.

Agencja sieciowa

lokalny oddział międzynarodowej agencji reklamowej, której klientami są firmy o globalnym zasięgu; obsługuje filie tych firm w danym kraju zgodnie z dyrektywami centrali.

AIDA

(ang. 'Attention-Interest-Desire-Action’ Uwaga-Zainteresowanie-Pożądanie-Działanie) wzorzec promocji danego produktu, zgodnie z którym efektywna promocja powinna uaktywnić uwagę klienta, ożywić jego zainteresowanie, wzbudzić w nim chęć posiadania określonej rzeczy i doprowadzić do jej zakupu.

Air date

(ang.) zaplanowany termin emisji spotu reklamowego w telewizji lub radiu.

Analiza SWOT


(ang. 'Strenghts-Weaknesses-Opportunities-Threats’ Siły-Słabości-Szanse-Zagrożenia’) rodzaj analizy przedsiębiorstwa, która ma na celu ocenę kondycji firmy.

Animatic

(ang.) robocza wersja reklamy przeznaczona do badań lub przedstawienia potencjalnemu klientowi.

Answer print

(ang. answer 'odpowiedź’, print 'druk’) próbna kopia gotowej reklamy sporządzona w celu analizy technicznej i ostatecznego zatwierdzenia.

Arkusz autorski

jednostka miary materiału przygotowywanego do wydania, obejmująca 40 tys. znaków ze spacjami, 700 wierszy poezji lub 3 tys. cm2 ilustracji.

Arkusz drukarski

jednostka miary produkcji poligraficznej, odpowiadająca jednostronnie zadrukowanemu arkuszowi papieru formatu A1 (394 x 841 mm); zawiera 32 strony formatu A6, 16 stron A5, 8 stron A4 itd.

Arkusz wydawniczy

jednostka miary produkcji wydawniczej równa arkuszowi autorskiemu, obejmująca także – poza tekstem autorskim – wszelkie dodatki redakcyjne: paginę, indeksy, przypisy itp.

Art buyer

(ang. art 'sztuka’, buyer 'kupujący’) jedna z osób dbających o artystyczny aspekt reklamy, zlecająca prace odpowiednim fotografikom, artystom czy studiom graficznym.

Art director

(ang. art 'sztuka’, director 'dyrektor’) w zespole agencji reklamowej osoba dbająca o aspekt wizualny reklamy.

Artwork

(ang. art 'sztuka’, work 'praca, dzieło’) rysunek lub fotografia gotowe do wykorzystania w reklamie.

ATL

patrz: above the line

Attached mail

(ang. attach 'przyczepić, dołączyć’, mail 'poczta’) ulotka dołączona do przesyłki własnej lub innego niekonkurencyjnego przedsiębiorstwa.

Attitudinal research

(ang. attitude 'postawa, nastawienie’, research 'badanie’) badanie stosunku konsumentów do danej marki przed przystąpieniem do opracowywania reklamy.

Auditing

(ang.) system rewizji i doradztwa ekonomicznego realizowany przez specjalistów.

>>POWRÓT DO SPISU TREŚCI SŁOWNIKA REKLAMY<<